streda 20. júna 2012

MiG-23UB Flogger B "Sparka", R.V.Aircraft 1/72


Ďalší z dlhej série vydarených kitov od R.V.Aircraft na tému Flogger. Tentokrát to je dlho očakávaná sparka. Pre mňa osobne veľmi zaujímava, keďže bola súčasťou výzbroje československého letectva. Krabička je totožná s predchádzajúcimi verziami, teda zvrchu otvárateľná, veľmi skladná (dôležité pre zberateľov kitov) a zároveň aj užitočná v procese stavby na ukladanie ošetrených dielov a zostáv.

Obsah kitu je veľmi podobný napríklad krabičke MiG-23BN. Teda nájdeme v ňom úplné rámčeky základného kitu MiG-23MF, ktoré sú rozšírené o rámček špecifických plastových dielov pre verziu UB. Novinkou je rezinová vaňa kokpitu, sedačky, prístrojové dosky a kniple. Planžeta fotoleptaných dielov je zhodná so všetkými doteraz vydanými verziami MiG-23, podobne ako podrobný aršík popisiek.
Úplný obsah kitu... 
Teda čo konkrétne robí z tohoto kitu verziu UB? Je to nová predná časť trupu, radom, chrbát trupu, smerová zvislá plocha a zadný predĺžujúci diel trupu. Samozrejme spomenutý resinový kokpit a nový číry prekryt kokpitu. 
...a diely špecifické pre verziu U/UB
Bližšie pohľady na tento spárkovský rámček. Chrbát trupu je riešený ako samostatný diel, teda v kite nenájdeme komplet novú hornú polovicu trupu, ale treba pôvodný chrbát jednomiestných verzií vyfrézovať a namiesto neho nasadiť nový diel. Ale za mňa osobne, radšej táto alternatíva, ako nová horná polovica trupu, ktorá nemusí z nejakého dôvodu presne pasovať s pôvodnou spodnou. A to by bol určite väčší problém ako toto riešenie. Tvrdím to však z mojej pozície stavača kitov, nie len zberateľa-teoretika.
Nový radom, chbát trupu a predĺžujúci zadný diel trupu.
Nová predná časť trupu...
...a nové smerové kormidlo.
Pohľad na komponenty resinového kokpitu. Zatiaľ čo vaňa kokpitu, prístrojové dosky vrátane hornej časti prednej dosky považujem za použiteľné, samozrejme s potencionálom ďalšieho vylepšovania a šperkovania detailami, sedačky poďľa záujmu staviteľa bude možné nahradiť napr. aftermarket resinovými KM-1 od RES-IM

Číry prekryt kokpitu je delený a podobne ako u predchádzajúcich verzií sú jednotlivé diely čisté a vo vyhovujúcej hrúbke.

Aršík nálepiek ponúka marking až pre 12 rôznych strojov, konkrétne z letectiev štátov:

2x India
1x Sri Lanka
1x Angola
1x Kongo
2x Etiopea
1x Kazachstan
1x Lybia
1x Československo
1x NDR
1x ZSSR

Farebné schémy však nemajú uvedené odporúčania odtieňov kamufláži, teda modelár si bude musieť pomôcť napr. vyhľadávaním cez internet. Ale osobne si robím vždy nezávislé pátranie po správnych farbách...

Samostatný aršík s kompletnou sadou popisiek. Je univerzálny pre všetky doterajšie kity MiG-23 od R.V.Aircraft. Určite to bude pracné všetko aplikovať, ale výsledok určite bude stáť za to. Osobne som veľký zástanca popisiek aj pre mierku 1/72, vždy to výrazne oživí povrch a výsledný efekt modelu.

Pohľady na manual kitu, ktorého súčasťou sú aj užitočné nákresy spredu v "otvorenej a zatvorenej" konfigurácii krídel. Samotný stavebný postup je rozkreslený dostatočne zrozumiteľne.

Na záver niekoľko pohľadov na rámčeky, ktoré sú univerzálne pre všetky kity rady MiG-23:

Kompletné pohľady sú v članku venovanému verzii MiG-23MF

Čo sa týka doplnkov k tomuto kitu, tak sú k dispozícii okrem horeuvedených sedačiek od RE-SIM, aj resinové podvozkové šachty, a výtoková tryska od RES-IM a ako alternatíva, novinka resinovo-fotoleptaná výtoková tryska od R.V.Aircraft. Veľmi efektným bude využitie sady kompletných resinových krídel a výškových kormidiel s delenými ovládacími plochami od R.V.Aircraft. Osobne verím aj na vydanie sľúbenej sady krytiek a F.O.D.ov od R.V.Aircraft, ktoré môžu podstatne oživiť výsledný model. Okrem tohoto, na tento typ kitu, bohatého zoznamu doplnkových sád, R.V.Aircraft ponúka široký sortiment podvesnej vyzbroje. Teda jedinou otázkou je, koľko chce modelár investovať do ďalšieho vyšperkovania tohoto kitu. Každopadne je z čoho vyberať...


A moje zhodnotenie tohoto kitu? No nie je to model z kategórie "weekend" a ani zrejme nikdy nebude predmetom pre skupinové stavby. Ale každý, kto je z rôznych dôvodov motivovaný mať v zbierke dvojmiestnu bedňu, napr. fandovia československého letectva (ako som ja), nemusí mať žiadne obavy zo stavby. A ani nemusí čakať na nejaké zázraky z Ázie... Proste postaví si tento kit! A každý, kto ma zároveň motiváciu tento kit aj dokončiť, tak ho dokončí a bude mať na stole vydarený model bedne, ktorým sa nemôže chváliť každý. Je to moja vlastná praktická skúsenosť z trojstavby verzií MF/ML/BN a nie len teoretizovanie a mudrovanie ako sa to nedá...

Teda týmto kitom sa uzavrelo kvarteto československých bedien MF/ML/BN/UB a osobne sa teším na vlastné stavebné repete :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára